velikost textu: A A A

Mobilní aplikace Idolka

 

 

Od neděle 12. prosince 2021 byl zahájen ostrý zkušební provoz mobilní aplikace Idolka. Aplikace pro chytré telefony s operačními systémy Android a iOS umožňuje nákup přestupních jízdních dokladů IDOL a cestování všemi dopravními prostředky zapojenými do integrované dopravy Libereckého kraje IDOL.

Co přináší zavedení nového prodejního kanálu jízdních dokladů IDOL cestujícím a jaký vývoj přinese budoucnost? Pojďme si zodpovědět několik nejčastějších dotazů k nové Idolce. První čtyři otázky se týkají toho nejzákladnějšího co vás zajímá.

 


 Aplikace byla uvolněna přestože neobsahuje všechny nabídky. Proč se nepočkalo na kompletní připravenost?

Aplikace Idolka byla spuštěna se změnou jízdních řádů. Příprava provozu Idolky je dlouhodobá záležitost. Musel být podchycen i v dokumentu Smluvní přepravní podmínky IDOL. Testování aplikace probíhalo z řad vybraných testerů napříč dopravci.

Po odstranění základních nesouladů jsme se rozhodli uvolnit aplikaci v testovacím režimu mezi cestující veřejnost a společně s dodavatelem evidujeme připomínky a návrhy na změnu. Z tohoto důvodu jsou nyní aktivní pouze základní nabídky jízdného a a 24 hodinová turistická síťová jízdenka. V dalších etapách budou doplněny další definované funkcionality z projektu a zároveň zapracovány základní připomínky z pilotního testování v ostrém provozu. Zjištěné nedostatky budou případně řešeny opravnou aktualizací operativně v krátkém termínu.

 Proč není Idolka načítána ve vozidlech a od kdy bude?

Idolka sice umí vystavit 2D elektronický doklad, ale k jeho přečtění je potřeba odbavovací zařízení, které jej dokáže přečíst a pracovat s ním. To nyní vozidla neumí a proto je v této testovací etape kontrola prováděna vizuálně. Byla by však škoda se spuštěním aplikace vyčkávat.
V další etapě v druhé polovině roku 2022 by většina dopravců v IDOL (zřejmě zatím kromě DPMLJ) měla být vybavena novým odbavovacím systémem s možností čtení QR kódu a odbavením bankovních a nových Opuscard+. Zároveň bude spuštěn nový e-shop a i Idolka bude fungovat také jako nosič časových jízdenek. Poté bude ještě následovat další etepa, kdy bude možné si časové kupóny zakoupit i v mobilní aplikaci Idolka.

 Proč si v aplikaci nemohu zakoupit jízdní doklad na území mimo IDOL?

Aplikace Idolka pro vyhledávání spojení využívá datovou sadu IDOL, která je v tomto formátu používána i na cestujícími oblíbeném IDOSu. S postupným propojováním do dalších územních celků při mezikrajských cestách počítáme, protože využíváme stejnou technologii Multikanálového odbavovacího systému jak PID a nyní i Středočeský kraj. Omezení však může platit v rámci tras uvnitř sousedních integrovaných systémů. Například ve Středočeském kraji nelze pro vnitrokrajské spojení využívat IDOL, ale jen PID a to se projeví i v omezení nabídky Idolky. 

 Proč nemohu jízdenky v Idolce platit elektronickými penězi na Opuscard?

Bohužel jsou toto dva rozdílné světy, on-line a off-line. U elektronické peněženky Opuscard probíhá veškeré odbavení přes čip karty, což je výhodné pro oblasti se špatným pokrytím mobilním signálem, ale na druhou stranu není možné propojení Idolky a Opuscard. To je i důvod, proč stále v systému IDOL není možné spustit e-shop na prodej časových jízdenek. S nástupem Opuscard+ bude on-line nákup umožněn.

Kompletní informace o Idolce a veřejné obchodní podmínky k užívání Idolky najdete na webových stránkách www.idolka.cz


 

Na jaké otázky můžete narazit při samotném pořízení Idolky a jejím používání? 

Jak si aplikaci Idolka stáhnu?
Stáhnete ji zdarma na Google Play a App Store. Odkazy naleznete i na stránkách www.idolka.cz .

Jaké potřebuji zařízení a musím být on-line?
Aplikace funguje na chytrých telefonech s operačním systém Android a iOS. On-line připojení je nutné pro instalaci a následně vyhledávání spojení, koupě jízdenek a jejich aktivaci.  

Musím se registrovat?
Každý uživatel Idolky má svůj účet, který bude nezbytný pro další rozvoj funkcí Idolky (například prodej časových kuponů). Aktuálně má význam jako ochrana zakoupených jízdenek, které máte uložené na svém účtu. Uživatel jej spravuje prostřednictvím e-shopu.

Registrace Idolky až od 15 let?  
Registrace je umožněna opravdu až od 15 let z důvodu legislativy řešící ochranu osobních údajů.

Jak si v Idolce koupím jízdenku?
Máte na výběr z více možnosti. Podle vyhledaného spojení. Podle Vámi zvolené relace nebo zvolit celosíťovou jízdenku.

Jak (čím) mám zaplatit jízdenku?
Platba probíhá vždy s využitím platební karty s povolenými internetovými platbami. Můžete využít kartu přes platební bránu s možností zapamatování (v aplikaci nebo bance) nebo možnost jednorázové přímé platby kartou, bez zapamatování údajů o kartě v aplikaci. Ovšem i „zapamatovaná“ karta se dá z aplikace kdykoliv odstranit v položce Více -> Můj účet -> Profil. Zapamatovanou kartu v bance můžete vymazat při dalším nákupu. Rozdíl zapamatování je v tom, že aplikace nevyžaduje žádný kód při platbě, kdežto banka vyžaduje pro ověření CVV kód z platební karty. Využíváme platební bránu ČSOB, Vaše platby i karta jsou v bezpečí.

Mohou koupit více jízdenek?
Ano, najednou můžete koupit až 10ks jízdenek, které můžete aktivovat ihned nebo ručně později.

Jak jízdenku aktivuji?

  • Buď ihned – ve Shrnutí objednávky zvolíte možnost – Aktivovat ihned. Po zaplacení se ihned začne odpočítávat bezpečnostní čas 60s a následně můžete vstoupit do vozidla. Jízdenka je aktivní = platná.
  • Později – při zakoupení jedné či více jízdenek ve Shrnutí objednávky zvolíte – Aktivovat později ručně. Po zaplacení se jízdenky uloží do záložky Jízdenky a jsou připraveny na pozdější aktivaci, kterou provedete zmáčknutím tlačítka „Aktivovat“ a volbou „Aktivovat nyní“ nebo „Aktivovat na čas“, kde zvolíte přesný čas pro platnost, tzn. už zde není odpočítávání bezpečnostních 60s.
  • Nejrychlejší volba je, když si jízdenky nakoupíte „do zásoby“ a následně už řešíte pouze jejich výběr a aktivaci v záložce Jízdenky.
  • JÍZDENKA JE BEZ AKTIVACE NEPLATNÁ!

Mohu používat více jízdenek najednou?
Ano, po aktivaci více jízdenek při nákupu nebo i později na záložce Jízdenky se u všech platných jízdenek odpočítává čas platnosti. Při odbavení nebo kontrole jízdenek je nutné kliknout na jednu jízdenku. Tím se zobrazí detail všech platných jízdenek a posouváním obrazovky doprava nebo doleva je možná postupná kontrola všech. Ve spodní části obrazovky je tečkami znázorněna Vaše poloha v seznamu kontrolovaných jízdenek.

Lze zastavit aktivaci jízdenky?
Ne, tato volba ne nevratná.

Může mou jízdenku použít jiný uživatel?
Ano, zakoupenou jízdenku (neaktivovanou) můžete přes tlačítko tři tečky „Předat“ jinému uživateli (zadáváte jeho email), který má také registrovanou aplikaci Idolka. Dotyčný uvidí předanou jízdenku v seznamu a může ji kdykoliv aktivovat. O předání jsou obě strany informovány pomocí emailu.

Je nutné být během cesty stále on-line?
V okamžiku, kdy je jízdenka aktivována není závislá na on-line připojení.

Kde mi jízdenky z Idolky platí?
Na celém území, kde je platný dopravní systém IDOL. Aktuální rozlohu můžete dohledat na stránce www.iidol.cz nebo informacích dopravců.

Jaké umí Idolka vyhledat spojení?
Mezi zastávkami, které jsou v IDOL a jsou oblsuhovány spoji v IDOL. 

Mohu hledat spojení interaktivně v mapě?
Ne, tato možnost se připravuje.

Jak probíhá odbavení jízdenky?
Aktuálně tak, že cestující aktivní jízdenku předloží k vizuální kontrole řidiči nebo průvodčí. Jízdenka se nijak dále elektronicky nesnímá.  

Co když mám při kontrole vybitý telefon?
Je odpovědností cestujícího, pokud není schopen předložit platný jízdní doklad - v tomto případě není zaručena úspěšná přepravní kontrola (více ve všeobecných obchodních podmínkách).

Potřebuji daňový doklad k zakoupené jízdence.
Při nákupu jízdenky se do formátu pdf vygeneruje také daňový jízdní doklad.

Je možné nahrát na Idolku časový kupon?
Ne, ale tato možnost se připravuje.

Je možné koupit na Idolce jízdenku EURO-NISA-TICKET+?
Ne, ale tato možnost se připravuje.

Je možné přes Idolku platit zavazadlo?
Ne, ale tato možnost se připravuje.

Jak se vyřizuje reklamace jízdenky?
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte přes webový formulář na www.idolka.cz nebo na emailové adrese info@korid.cz

 
 

 

vytisknout

 zpět