Ptáte se
Pokud máte nějaké otázky, můžete na ně zde najít odpovědi. Vždy jsme také připraveni vám pomoci.
IDOL je integrovaný dopravní systém Libereckého kraje, je také znám pod pojmem integrovaná doprava Libereckého kraje. Koordinuje činnost všech zapojených dopravců a zajišťuje tak hladké fungování veřejné dopravy v kraji.
Potřebuji identifikátor pro vícedenní Časovky a Síťovky
Pro každodenní nebo velmi často opakované cestování v IDOL se vyplatí zakoupit časové vícedenní kupóny (Časovky nebo Síťovky) pro 7, 30, 90 nebo 366 dnů.
Časovky jsou vhodné pro opakované cestování na jedné trase – relaci.
Síťovky umožňují neomezené cestování po celé síti IDOL.
V aplikaci Idolka nebo na našem tarifním počítadle si můžete najít nejvýhodnější jízdné.
Zaregistrujete se na e-shopu IDOL, ve kterém si sami spravujete svůj účet. Pro nákup kupónu Časovky nebo Síťovky si zvolte požadovaný identifikátor, nebo si objednejte novou osobní Opuscard+. Registraci i nákup můžete provést také s mobilní aplikací Idolka.
V dopravních prostředcích zapojených do IDOL se již odbavujete vámi vybraným identifikátorem, ke kterému máte přiřazen zakoupený kupón (odbavení v MHD Liberec může být odlišné od ostatních dopravních prostředků IDOL). V rámci časové a územní platnosti kupónu je počet jízd neomezený.
Přehled identifikátorů pro Časovky a Síťovky:
{control article:pill "{$HOME_URL}idolka/,{$HOME_URL}verejna-doprava/identifikatory-a-nosice/platebni-karta/,{$HOME_URL}verejna-doprava/identifikatory-a-nosice/opuscard-plus/,{$HOME_URL}verejna-doprava/identifikatory-a-nosice/in-karta-litacka/"}
S elektronickou peněženkou ušetřím
Pro nepravidelné cesty, kdy se nevyplatí koupě předplaceného vícedenního kupónu, jezděte na jednotlivé jízdné zakoupené bezhotovostní platbou. Využít můžete mobilní aplikaci Idolka, elektronickou peněženku na Opuscard+ i včetně staré Opuscard nebo platební kartu.
Takto zakoupené jízdné je zpravidla levnější než hotovostní jízdné. Jednotlivé jízdenky nadále zakoupíte i u řidiče.
Přehled prostředků, ze kterých lze platit bezhotovostně jednotlivé jízdenky:
Mobilní aplikace Idolka je ideální řešení pro všechny varianty kombinace jízdného
Univerzálním řešením pro občasné i pravidelné cestování je mobilní aplikace Idolka. Je nosičem jednotlivé jízdenky či identifikátorem Časovek a Síťovek pro 7, 30, 90 nebo 366 dnů. Vyhledává nejrychlejší dopravní spojení v síti IDOL, v mapě zobrazuje polohy zastávek a kontaktních míst OPUSCARD. Přes GPS dokáže lokalizovat polohu k nejbližší zastávce a nabízí další funkce, např. aktuality v nabídce IDOL. V Idolce si také můžete spravovat svůj uživatelský účet.
Jednotlivé jízdenky jsou v rámci časové platnosti a zakoupené relace či celosíťové nabídky přestupní. Nakoupíte je v aplikaci Idolka a prostřednictvím platební karty ještě před zahájením cesty a ovládáte jejich aktivaci dle vaší potřeby.
Časovky jsou výhodné pro opakované cestování do školy či do zaměstnání v rámci jedné trasy.
Síťovky umožňují neomezené cestování po celé síti IDOL a jsou nabízeny jak pro pravidelné cestující (vícedenní), tak i ve 24hodinové variantě.
V aplikaci Idolka nebo na našem tarifním počítadle si můžete najít nejvýhodnější jízdné.
Více informací a možnost stáhnutí aplikace najdete na www.idolka.cz nebo www.iidol.cz.
Průvodce obdobím změny jízdních dokladů v MHD
V zóně Liberec (zpravidla vymezena územím obsluhovaném linkami MHD) platí v autobusech a tramvajích DPMLJ do odvolání přechodná pravidla. Ve vlacích a regionálních autobusech se lze odbavovat plnohodnotně se všemi druhy jízdních dokladů, ale v autobusech a tramvajích DPMLJ až po modernizaci odbavovacího zařízení, které bude probíhat za provozu.
Ve vozidlech MHD Liberec se do odvolání odbavuje následovně:
- Cestující s platným kupónem na staré kartě Opuscard se od 1. 9. 2023 nebude při nástupu odbavovat.
- Cestující s platným kupónem na identifikátoru (Opuscard+, Idolka, In Karta, Lítačka, platební karta) se při nástupu neodbavuje.
- Cestující s jednotlivou papírovou jízdenkou s QR kódem nebo aktivní elektronickou jízdenkou v aplikaci Idolka se při nástupu neodbavuje.
- Papírové jízdenky DPMLJ pro jednotlivou jízdu, které platí jen ve vozidlech MHD Liberec, se odbavují dle stávajícího způsobu (označí se při nástupu ve validátoru).
- Jednotlivá jízdenka z elektronické peněženky ze staré karty Opuscard se při nákupu ve vozidle MHD zapisuje na kartu. Jízdenky jsou platné:
- v rámci zóny Liberec u všech dopravců v IDOL,
-
u dvouzónové Liberec – Jablonec nad Nisou u všech dopravců v IDOL s výjimkou MHD Jablonec nad Nisou, kde neplatí.
- Kontrolu všech jízdních dokladů na všech nosičích a identifikátorech provádějí revizoři.
-
V průběhu průběžného instalování nových odbavovacích zařízení mohou být stará zařízení vypnuta nebo být omezeny některé funkcionality.
Nabíjení hotovosti na Opuscard/Opuscard+ se provádí na všech kontaktních místech OPUSCARD.
Pro kombinaci cesty vozidly MHD s přestupem na příměstskou dopravu (vlaky, autobusy) doporučujeme využívat mobilní aplikaci Idolka, kde zakoupíte a aktivujete jednotlivou jízdenku nebo Časovku či Síťovku nezávisle na stavu funkčnosti odbavovacích zařízení ve vozidlech MHD.
Nosiče jízdenek IDOL platí ve spojích zahrnutých do integrovaného dopravního systému IDOL. Jedná se o vlaky osobní, spěšné i rychlíky) v územní platnosti IDOL v Libereckém kraji a vybraných úsecích i do dalších lokalit mimo Liberecký kraj, regionální i některé dálkové autobusy v Libereckém kraji a některé linky i do dalších lokalit mimo Liberecký kraj a všechny spoje městské hromadné dopravy ve všech městech Libereckého kraje.
Do IDOL nejsou začleněny některé dálkové autobusové linky, některé cyklobusy a podobné speciální turistické autobusy, IDOL neplatí ani ve speciálních historických jízdách vlaků nebo autobusů (není-li uvedeno jinak).
Zařazení do IDOL je uvedeno v jízdních řádech, kompletní seznam linek spojů na Tarify a SPP IDOL
U regionálních autobusových linek, které jsou v celé trase v tarifu IDOL není možné použít tarif dopravce. Některé linky v části trasy uznávají i tarif navazujícího IDS případně i jej prodávají (např. IREDO).
U železničních dopravců v tarifu IDOL není v územní platnosti IDOL zakázán tarif dopravce. Takto zakoupená jízdenka však platí výhradně ve vlacích konkrétního dopravce a nelze ji použít pro cestování u ostatních dopravců (včetně železničních).
Cestující, který má na kartě Opuscard již zakoupenou platnou jízdenku (a nezáleží na tom, jakou, zda jednotlivou, Časovku nebo Síťovku), se musí při každém nástupu nebo přestupu odbavit. Odbavením se zkontroluje platnost jízdenky a zároveň slouží k rozpočítání tržby z jízdního dokladu mezi jednotlivé dopravce.
Autobus
V linkovém autobuse cestující sdělí řidiči výstupní zastávku a to, že již má na kartě nahranou jízdenku, pak přiloží kartu k odbavovacímu zařízení a vyčká na potvrzení (někdy obdrží i papírový „nulový“ doklad).
Vlak
Ve vlaku se předá karta ke kontrole průvodčímu. Pokud je vlak vybaven validátorem (oranžové zařízení v nástupním prostoru – obvykle je u vlaků na tratích z Liberce do Hrádku nad Nisou, z Liberce do Frýdlantu včetně všech tratí na Frýdlantsku, z Liberce do Harrachova včetně trati Smržovka – Josefův Důl a některých vlaků na trati Tanvald-Železný Brod), pak cestující musí kartu přiložit k validátoru i při nástupu.
MHD
V městské dopravě musí cestující při nástupu kartu přiložit k validátoru v nástupním prostoru, před přiložením se neprovádí žádná volba „tlačítkem“ na dotykovém displeji, doporučujeme se přesvědčit, že žádná volba není provedena – všechna tlačítka musejí mít stejnou barvu.
Odbavení při zahájení jízdy vozidlem MHD má preferované odbavení tarifu v rámci zóny dané MHD.
V MHD Česká Lípa, Jablonec nad Nisou a Turnov lze požadovat prodej papírové integrované jízdenky do libovolné zóny IDOL, případně zakoupit celosíťovou jízdenku.
V MHD Liberec lze dočasně zakoupit jen jednozńovou integrovanou jízdenku z elektronické peněženky na staré (čevené) Opuscard pro všechny dopravní prostředky v zóně Liberec nebo relační mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou (ta neplatí v MHD Jablonec nad Nisou). Alternativou je mobilní aplikace Idolka, která umožňuje začít cestu v zóně Liberec v libovolném dopravním prostředku.
Na počátku roku 2024 se předpokládá zahájení provozu terminálů ve všech vozidlech MHD Liberec, které umožní samoobslužný prodej do libovolné zóny IDOL, včetně využití eketronické peněženky na nové kartě Opuscard+
Ceny jízdních dokladů v IDOL jsou vždy počítány po nejkratší cestě (podle tarifní mapy IDOL). Můžete cestovat i jinou než nejkratší trasou za podmínek definovaných v čl. 15. 5. Tarifu IDOL. Relační jízdní doklad platí pro jízdu mezi libovolnou zastávkou (stanicí) ležící v nástupní zóně a libovolnou zastávkou (stanicí) ležící ve výstupní zóně. Trasa, kterou cestující cestuje, musí splňovat následující podmínky:
- Cestující se nesmí při své cestě ocitnout mimo území pro danou cestu povolených kontrolních nadzón. Zařazení jednotlivých tarifních zón do kontrolních nadzón a povolené kontrolní nadzóny pro každou relaci (dvojici nadzón) jsou definovány v přílohách SPP IDOL.
- Cestující musí cestovat nejkratší trasou (podle tarifní mapy IDOL) anebo může cestovat delší trasou za podmínky, že použité spojení je mezi jeho nástupní a výstupní zastávkou spojením časově nejvýhodnějším anebo spojením s nejmenším počtem přestupů. Při kontrole jízdních dokladů cestující na dotaz pověřené osoby sdělí svoji nástupní a výstupní zastávku a použité spoje nebo způsob dopravy.
- Seznam nadzón pro splnění podmínky a) je formálně stanoven zařazením zón do kontrolních nadzón a maticí povolených cest, tj. přílohami 7 a 8 Smluvních přepravních podmínek IDOL.
Podmínka časové výhodnosti nebo počtu přestupů se posuzuje vždy v konkrétním čase a z konkrétní nástupní do konkrétní výstupní zastávky. Pokud trasa, kterou cestujete, nesplňuje jednu z podmínek, není množné cestovat na jeden jízdní doklad. V takovém případě je třeba si postupně zakoupit dva (nebo více) jízdních dokladů tak, abyste měl jízdní doklad platný pro všechny úseky vaší cesty.
- Mohlo se jednat o pochybení zaměstnance, někdy může dojít též k nesprávné činnosti odbavovacího zařízení, kterou zaměstnanec na místě nemohl ovlivnit.
- Po odbavení si vždy ihned na místě zkontrolujte, zda byl vydaný jízdní doklad dle požadavku. Řidič nebo průvodčí na místě může doklad snadno stornovat a vydat znovu správný doklad, s časovým odstupem je řešení této situace složitější.
- V souladu s platnou legislativou a se Smluvními přepravními podmínkami IDOL vyřizuje reklamaci v případě, že došlo k nesprávnému odbavení, přímo dopravce, který odbavení prováděl a vybral od Vás finanční obnos. Obraťte se tedy nejlépe přímo na dopravce, který je uveden v záhlaví každého jízdního dokladu. K vyřízení reklamace je nezbytné zaslání scanu nebo fotografie dokladu z odbavovacího zařízení. Tento doklad nám poslouží též k řešení problému s dodavatelem odbavovacích zařízení.
Časová platnost jízdenky je stanovena Tarifem IDOL, kde je dále stanoveno, že cestující musí použít spoj, který dle jízdního řádu přijíždí do výstupní zastávky nejpozději v okamžiku ukončení platnosti jízdenky.
Platnost je stanovena v závislosti na tarifní vzdálenosti a zaplacené ceně, a to obvykle tak, že s rezervou pokrývá většinu možných spojení. Ale mohou nastat i výjimky, kdy časová platnost nepostačuje na celou zamýšlenou trasu (například při jízdě velkou oklikou nebo při delším čekání při přestupu), v tom případě není možná jízda na jednu jízdenku a je nutno zakoupit si jízdní doklady zvlášť na jednotlivé části cesty tak, aby cestující měl vždy platný jízdní doklad.
Idolka je mobilní aplikace, ve které si sami spravujete svůj účet. Je propojená s vaším bankovním účtem. Snadno si ji stáhnete z odkazů výše a je zdarma. Účet můžete spravovat nejen sobě, ale i celé rodině, a to prostřednictvím propojených účtů (podřízený a sdílený).
Idolka slouží jako identifikátor Časovek, Síťovek i jednotlivých jízdenek. Díky propojení s bankovním účtem funguje i jako peněženka.
Nepotřebujete. S mobilní aplikací Idolka si nakoupíte a zařídíte vše, co je k cestování v rámci IDOL nutné.
Ano, v aplikaci si vyberete z nabídky všech variant Časovek a Síťovek. Také si zde zvolíte identifikátor vašeho dlouhodobého kupónu. Dozvíte se zde i informace o zbývající době platnosti kupónu i platnosti jejich nosiče.
Po přihlášení do aplikace stačí vybrat požadovanou jízdenku a zaplatit platební kartou, kterou si můžete uložit pro příští nákupy. Takto pořízené jízdenky jsou za zvýhodněnou cenu. Platná jízdenka ukazuje čas zahájení platnosti, dobu platnosti a čas vypršení platnosti. Je zobrazena tarifní kategorie i pásma, pro která je jízdenka platná. Při aktivaci jízdenky je potřeba mít přístup k datům nebo být na Wi-Fi. Zakoupenou jízdenku aktivujete 1 minutu před odjezdem vašeho spojení.
JÍZDENKA JE BEZ AKTIVACE NEPLATNÁ!
Buď ihned – ve Shrnutí objednávky zvolíte možnost – Aktivovat ihned. Po zaplacení se ihned začne odpočítávat bezpečnostní čas 60 s a následně můžete vstoupit do vozidla. Jízdenka je aktivní a platná.
Později – při zakoupení jedné či více jízdenek ve Shrnutí objednávky zvolíte – Aktivovat později ručně. Po zaplacení se jízdenky uloží do záložky Jízdenky a jsou připraveny na pozdější aktivaci, kterou provedete zmáčknutím tlačítka „Aktivovat“ a volbou „Aktivovat nyní“ nebo „Aktivovat na čas“, kde zvolíte přesný čas pro platnost, tzn. už zde není odpočítávání bezpečnostních 60 s.
Nejrychlejší volba je, když si jízdenky nakoupíte do zásoby a následně už řešíte pouze jejich výběr a aktivaci v záložce Jízdenky.
JÍZDENKA JE BEZ AKTIVACE NEPLATNÁ!
Můžete si pořídit až 10 jednotlivých jízdenek. Po kliknutí na vybranou jízdenku máte možnost zvolit počet jízdenek. Můžete si zakoupit jízdenky do zásoby jen pro sebe nebo zakoupené jízdenky poslat někomu jinému, kdo má nainstalovanou aplikaci Idolka. Jízdenky pro skupinu může mít jedna osoba ve svém zařízení, podmínkou však je, že musíte cestovat společně.
Při aktivaci jízdenky je potřeba mít přístup k datům nebo být na Wi-Fi. Zakoupenou jízdenku aktivujete 1 minutu před odjezdem vašeho spojení.
JÍZDENKA JE BEZ AKTIVACE NEPLATNÁ!
Cestující aktivní jízdenku předloží ke kontrole řidiči nebo průvodčí. Pro kontrolu je určený originální kód jízdenky, QR kód a proměnlivý obrazec vlevo vedle QR kódu.
Do svého účtu můžou studenti nahrát číslo svojí ISIC karty, čímž jim vznikne nárok na zlevněné jízdné. V případě ostatních zlevněných kategorií (důchodce, dítě, ZTP aj.) je potřeba navštívit kontaktní místo IDOL, kde na základě příslušných dokladů provede obsluha nastavení správné tarifní kategorie.
Ano, při přepravní kontrole se prokazujete nejen platnou jízdenkou, ale i dokladem, jako např. občanský průkaz, studentský průkaz apod.
Využívání mobilního telefonu je absolutně bezpečné, k odcizení dat dojít nemůže. Revizor, řidič nebo průvodčí načte QR kód nebo dojde k NFC komunikaci. Pokud má cestující k mobilní aplikaci přiřazenou platnou jízdenku, Časovku nebo Síťovku, pak se tato informace zobrazí na kontrolním zařízení včetně fotografie držitele.
Ne, nemusí. Připojení k internetu je ale nutné při zakoupení a aktivaci jízdenky, Časovky nebo Síťovky.
Je odpovědností cestujícího, aby byl schopen předložit platný jízdní doklad. V případě vybitého mobilního telefonu není zaručena úspěšná přepravní kontrola (více ve Všeobecných obchodních podmínkách).
Ne, ale uložená platební karta tuto funkci nahrazuje. Můžete tak nakoupit více jednotlivých jízdenek například pro svoje známé.
Aktuálně to není možné. Jízdenky ENT+ však lze zakoupit přímo ve vozidle u řidiče, průvodčí nebo na pokladně.
Ano, v Idolce si vyberete z kompletní nabídky jízdného, včetně té za zavazadlo.
Idolka vyhledá spojení mezi zastávkami, které jsou v IDOL a jsou obsluhovány spoji v IDOL. Doporučí vám i nejvhodnější jízdné. Zároveň upozorní na novinky či výluky v dopravě.
Ne, tato možnost se připravuje.
To možné není, Časovka i Síťovka můžou být v jednom okamžiku pouze na jednom identifikátoru. Je však možné kupóny převádět z jednoho identifikátoru na jiný, a to v aplikaci Idolka, e-shopu nebo na kontaktním místě IDOL.
Časovku i Síťovku si v e-shopu můžete převést na jiný identifikátor. V případě žádosti o vyplacení poměrné části hodnoty Časovky nebo Síťovky z tohoto identifikátoru je nutné zaslat vyplněný formulář z webu www.iidol.cz na e-mail info@korid.cz. Částka je vrácena na účet cestujícího. Při žádosti o vyplacení v hotovosti je nutné navštívit kontaktní místo IDOL. Důvody k vyplacení naleznete v SPP zde:
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte na zákaznické lince +420 488 588 788, přes webový formulář na www.idolka.cz, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz.
Opuscard+ slouží jako identifikátor Časovek a Síťovek. Také ji můžete využívat jako elektronickou peněženku.
Opuscard+ karta je osobní a anonymní. Osobní karta je určena pro Časovku, Síťovku i jednotlivé jízdenky a je nutné mít registrovaný účet včetně fotografie. Anonymní karta je určena pro turisty či občasné cestující a lze ji využívat jako elektronickou peněženku nebo identifikátor jednotlivého jízdného.
Nepotřebujete. Jako identifikátor jízdného si můžete místo Opuscard+ zvolit mobilní aplikaci Idolka, platební kartu, In Kartu nebo Lítačku. Pokud si přesto chcete novou Opuscard+ pořídit, lze to jednoduše i přes e-shop IDOL, a to až těsně před skončením platnosti Opuscard nebo vypršením platnosti Časovky nebo Síťovky nahrané na Opuscard.
Pokud nechcete využívat jiný identifikátor jízdného, jako např. mobilní aplikaci Idolka, pořídíte snadno novou kartu Opuscard+ přes e-shop IDOL. Zaregistrujete se, vložíte fotografii, vyberete si místo doručení a máte hotovo. Navštívit můžete samozřejmě i kontaktní místo IDOL.
Vystavení trvá standardně 21 dní. Při návštěvě kontaktního místa IDOL lze podle kapacit vystavit kartu i na počkání.
Při objednávání karty si vyberete buď zaslání poštou, nebo kontaktní místo IDOL, kde si kartu osobně vyzvednete.
Do e-shopu se musíte registrovat. Pokud však už máte účet z aplikace Idolka nebo PID Lítačka, lze se přihlásit do e-shopu IDOL stejnými přihlašovacími údaji.
Ne, kupón zůstává stále na původní kartě. Změnu můžete provést na e-shopu, v mobilní aplikaci Idolka nebo navštivte jedno z kontaktních center IDOL.
Pro přesun jízdného online musí být obě karty, původní i nová, přiřazeny ke stejnému účtu. Jízdné lze následně přesunout v sekci Moje kupóny. Přesun kupónu se projeví do 60 minut. Další služby vázané na předchozí kartu (např. čtenářský průkaz) je potřeba převést na novou kartu přímo u poskytovatele služby.
Ano. Jako identifikátor Časovek a Síťovek slouží mobilní apikace Idolka, platební karta, In Karta nebo Lítačka, ale také nová karta Opuscard+ (osobní). Kupón zakoupíte na e-shopu a vyberete si jako identifikátor Časovky nebo Síťovky novou kartu Opuscard+. Kupón také můžete zakoupit na samoobslužných automatech nebo na kontaktních místech.
Ano, Opuscard+ můžete dobíjet a používat jako elektronickou peněženku. Dobití je možné u řidiče nebo na kontaktních místech IDOL. Dobití není možné v e-shopu IDOL.
Anonymní Opuscard+ pořídíte pouze na kontaktních místech IDOL.
Pokud máte na Opuscard+ dobitou elektronickou peněženku, stačí u řidiče nebo na samoobslužném terminálu vybrat požadovanou jízdenku a zaplatit kartou Opuscard+. Přestupní papírovou jízdenku obdržíte u řidiče nebo průvodčího.
Cestující předloží Opuscard+ řidiči nebo průvodčí, který jízdenku elektronicky nasnímá. Tato informace se zobrazí na kontrolním zařízení. V případě nahrané Časovky nebo Síťovky se ukáží informace včetně fotografie držitele.
Kartou Opuscard+ jako elektronickou peněženkou můžete samozřejmě zaplatit i za papírové jízdenky, které jsou vždy přestupní. Takto pořízené jízdenky jsou za zvýhodněnou cenu. Papírové jízdenky jsou i nadále dostupné u řidiče.
Na Opuscard+ lze nahrát pouze jednu elektronickou jízdenku, nicméně lze z elektronické peněženky koupit jízdenky i pro spolucestující. Takové jízdenky budou papírové a vždy přestupní.
Ve vozidlech už není možné Časovku nebo Síťovku zakoupit. Můžete využít mobilní aplikaci Idolka nebo náš e-shop.
Ano, samozřejmě všude tam, kde jsou přijímány platební karty, můžete využít Opuscard+ jako elektronickou peněženku, tj. u řidiče, na pokladně ČD, u průvodčích železničních dopravců v IDOL nebo kontaktním místě IDOL.
Ano, v případě dobité elektronické peněženky je to samozřejmě možné, stejně jako platba za jakékoliv další jízdné.
Do svého účtu na e-shopu můžou studenti nahrát číslo svojí ISIC karty, čímž jim vznikne nárok na zlevněné jízdné. V případě ostatních zlevněných kategorií (důchodce, dítě, ZTP aj.) je potřeba navštívit kontaktní místo IDOL, kde na základě příslušných dokladů provede obsluha nastavení správné tarifní kategorie.
Ano, při přepravní kontrole se prokazujete nejen platnou jízdenkou, ale i dokladem, jako např. občanský průkaz, studentský průkaz apod.
To možné není, Časovka i Síťovka můžou být v jednom okamžiku pouze na jednom identifikátoru. Je však možné kupóny převádět z jednoho identifikátoru na jiný, a to v e-shopu nebo na kontaktním místě IDOL.
Časovku i Síťovku si v e-shopu můžete převést na jiný identifikátor. V případě žádosti o vyplacení poměrné části hodnoty Časovky nebo Síťovky z tohoto identifikátoru je nutné zaslat vyplněný formulář z webu www.iidol.cz na e-mail info@korid.cz. Částka je vrácena na účet cestujícího. Při žádosti o vyplacení v hotovosti je nutné navštívit kontaktní místo IDOL.
Blokaci je možné provést na e-shopu, webu mojeopuscard.cz, na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz. Samozřejmě můžete navštívit osobně jakékoliv kontaktní místo IDOL.
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz.
V případě reklamace prosím navštivte kontaktní místo IDOL, kde obsluha nefunkčnost prověří. Pokud je poškození mechanické, není reklamace možná a je potřeba požádat o kartu novou za poplatek dle ceníku. Jestliže je reklamace nefunkční karty uznána, výměna je zdarma.
Všechny tyto funkce je potřeba na nové Opuscard+ znovu nastavit. Navštivte prosím kontaktní místo IDOL.
Vaše příjmení je vytištěné na kartě, takže musíte požádat o výměnu karty (viz Výměna karty).
Papírové jízdenky pořídíte na samoobslužných terminálech ve vozidlech, u řidiče, na pokladnách kontaktních míst IDOL i běžně na novinových stáncích. Zaplatit kromě hotovosti můžete i platební kartou nebo elektronickou peněženkou na Opuscard či Opuscard+.
Při platbě v hotovosti není zvýhodněná cena papírové jízdenky. Zvýhodněné ceny platí při platbě platební kartou, elektronickou peněženkou na Opuscard či Opuscard+ a také u jednotlivých elektronických jízdenek v aplikaci Idolka.
Nově jsou papírové jízdenky všechny přestupní, tj. ruší se jízdenky nepřestupní.
Cestující předloží papírovou jízdenku řidiči nebo průvodčí, který jízdenku elektronicky nasnímá (QR kód). Jízdenky EURO-NISA-TICKET+ se překládají pouze k vizuální kontrole (neobsahují QR kód).
U řidiče, na pokladně ČD, u průvodčích železničních dopravců v IDOL nebo kontaktních místech IDOL.
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz.
Platební kartou můžete platit jednotlivé jízdné, dále lze mít kartu uloženou v mobilní aplikaci Idolka a také slouží jako identifikátor jízdného. Nastavení provedete na e-shopu.
Nepotřebujete. Platební kartu využijete jako identifikátor jízdného i s ní zaplatíte jednotlivé jízdenky, co jsou k cestování v rámci IDOL nutné.
Ano, v e-shopu si vyberete z nabídky všech variant Časovek a Síťovek a zvolíte si platební kartu jako identifikátor jízdného. Pro aktivaci je nutné do účtu nahrát svoji fotografii. Můžete případně navštívit i kontaktní místo IDOL.
Cestující předloží platební kartu řidiči nebo průvodčí, který jízdenku elektronicky nasnímá. Tato informace se zobrazí na kontrolním zařízení. V případě nahrané Časovky nebo Síťovky se ukáží informace včetně fotografie držitele.
Platební kartou můžete samozřejmě zaplatit i za papírové jízdenky, které jsou už vždy přestupní a za zvýhodněnou cenu.
Prostřednictvím platební karty si pořídíte jen papírové jízdenky. Elektronické jízdenky lze zakoupit v aplikaci Idolka nebo na Opuscard či Opuscard+.
Do svého účtu na e-shopu můžou studenti nahrát číslo svojí ISIC karty, čímž jim vznikne nárok na zlevněné jízdné. V případě ostatních zlevněných kategorií (důchodce, dítě, ZTP aj.) je potřeba navštívit kontaktní místo IDOL, kde na základě příslušných dokladů provede obsluha nastavení správné tarifní kategorie.
Ve vozidlech už není možné Časovku nebo Síťovku zakoupit. Můžete využít mobilní aplikaci Idolka nebo náš e-shop.
Ano, při přepravní kontrole se prokazujete nejen platnou jízdenkou, ale i dokladem, jako např. občanský průkaz, studentský průkaz apod.
Využívání platební karty jako identifikátoru jízdného je absolutně bezpečné, ke zneužití dojít nemůže. Revizor, řidič nebo průvodčí načte kartu s přiřazenou platnou Časovkou nebo Síťovkou. Pak se tato informace zobrazí na kontrolním zařízení včetně fotografie držitele.
Ano, samozřejmě všude tam, kde jsou přijímány platební karty, tj. u řidiče, na pokladně ČD, u průvodčích železničních dopravců v IDOL nebo kontaktním místě IDOL.
Ano, je to samozřejmě možné, stejně jako platba za jakékoliv další jízdné.
To možné není, Časovka i Síťovka můžou být v jednom okamžiku pouze na jednom identifikátoru. Je však možné kupóny převádět z jednoho identifikátoru na jiný, a to v e-shopu nebo na kontaktním místě IDOL.
Časovku i Síťovku si v e-shopu můžete převést na jiný identifikátor. V případě žádosti o vyplacení poměrné části hodnoty Časovky nebo Síťovky z tohoto identifikátoru je nutné zaslat vyplněný formulář z webu www.iidol.cz na e-mail info@korid.cz. Částka je vrácena na účet cestujícího. Při žádosti o vyplacení v hotovosti je nutné navštívit kontaktní místo IDOL.
Jelikož se jedná o vaši platební kartu, určitě nejprve kontaktujte vaši banku. Blokaci platební karty jako identifikátoru je možné provést na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz. Samozřejmě můžete navštívit osobně jakékoliv kontaktní místo IDOL.
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz.
Tyto karty jsou partnerské karty Českých drah a Pražské integrované dopravy. In Karta 2. generace (s MAP strukturou) a Lítačka slouží jako identifikátor dlouhodobého jízdného (Časovek a Síťovek).
Nepotřebujete, pokud chcete jezdit dlouhodobě. In Kartu i Lítačku využijete jako identifikátor Časovky a Síťovky. Nicméně pro nákup jednotlivých jízdenek potřebujete mobilní aplikaci Idolka nebo platební kartu.
Ano, v e-shopu si vyberete z nabídky všech variant Časovek a Síťovek a zvolíte si In Kartu nebo Lítačku jako identifikátor jízdného. Registraci identifikátoru můžete provést přiřazením do svého online uživatelského účtu vyplněním čísla karty a její exspirace. Pro aktivaci je nutné do účtu nahrát svoji fotografii. Můžete případně navštívit i kontaktní místo IDOL.
Do e-shopu se musíte registrovat. Pokud však už máte účet z aplikace Idolka nebo PID Lítačka, lze se přihlásit do e-shopu IDOL stejnými přihlašovacími údaji.
Ne, pro nákup jednotlivých jízdenek tyto karty využít nemůžete. Potřebujete platební kartu nebo mobilní aplikaci Idolka.
Ne, jako elektronickou peněženku tyto karty využít nemůžete.
Cestující předloží kartu řidiči nebo průvodčí, který jízdenku elektronicky nasnímá. Tato informace se zobrazí na kontrolním zařízení. V případě nahrané Časovky nebo Síťovky se ukáží informace včetně fotografie držitele.
Ve vozidlech už není možné Časovku nebo Síťovku zakoupit. Můžete využít mobilní aplikaci Idolka nebo náš e-shop.
Do svého účtu na e-shopu můžou studenti nahrát číslo svojí ISIC karty, čímž jim vznikne nárok na zlevněné jízdné. V případě ostatních zlevněných kategorií (důchodce, dítě, ZTP aj.) je potřeba navštívit kontaktní místo IDOL, kde na základě příslušných dokladů provede obsluha nastavení správné tarifní kategorie.
Ano, při přepravní kontrole se prokazujete nejen platnou jízdenkou, ale i dokladem, jako např. občanský průkaz, studentský průkaz apod.
To možné není, Časovka i Síťovka můžou být v jednom okamžiku pouze na jednom identifikátoru. Je však možné kupóny převádět z jednoho identifikátoru na jiný, a to v e-shopu nebo na kontaktním místě IDOL.
Časovku i Síťovku si v e-shopu můžete převést na jiný identifikátor. V případě žádosti o vyplacení poměrné části hodnoty Časovky nebo Síťovky z tohoto identifikátoru je nutné zaslat vyplněný formulář z webu www.iidol.cz na e-mail info@korid.cz. Částka je vrácena na účet cestujícího. Při žádosti o vyplacení v hotovosti je nutné navštívit kontaktní místo IDOL.
Nejprve kontaktujte vydavatele vaší karty, tj. České dráhy nebo Pražskou integrovanou dopravu. Blokaci je pak možné provést na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz. Samozřejmě můžete navštívit osobně jakékoliv kontaktní místo IDOL.
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz.
Opuscard slouží jako identifikátor jízdného do konce platnosti karty, resp. Časovky a Síťovky. Také ji můžete i nadále využívat jako elektronickou peněženku.
Opuscard karta je osobní a anonymní. Osobní karta je určena pro Časovku, Síťovku i jednotlivé jízdenky a je nutné mít registrovaný účet včetně fotografie. Anonymní karta je určena pro turisty či občasné cestující a lze ji využívat jako elektronickou peněženku nebo identifikátor jednotlivého jízdného.
Nepotřebujete. Až do konce platnosti, max. do konce roku 2023 můžete Opuscard využívat jako elektronickou peněženku. Na nahrané Časovky a Síťovky můžete jezdit do konce jejich platnosti. Následně si zvolíte, jaký identifikátor jízdného si zvolíte místo Opuscard: mobilní aplikace Idolka, platební karta, In Karta, Lítačka nebo nová Opuscard+. Vše snadno zařídíte v e-shopu IDOL.
Osobní karty Opuscard už nyní nevydáváme, jsou nahrazeny novými identifikátory nebo kartou Opuscard+.
Anonymní Opuscard pořídíte na kontaktních místech IDOL.
Ne, toto již není možné. Pro nákup Časovek a Síťovek si můžete zvolit aplikaci Idolka nebo jiný identifikátor jízdného, např. platební kartu, novou Opuscard+ aj.
Ano, Opuscard můžete dobíjet a používat jako elektronickou peněženku, a to až do konce platnosti karty. Dobití je možné u řidiče nebo na kontaktních místech IDOL.
Pokud máte na Opuscard dobitou elektronickou peněženku, stačí u řidiče nebo na samoobslužném terminálu vybrat požadovanou jízdenku a zaplatit kartou Opuscard. Jízdenka je nahraná na kartu.
Cestující předloží Opuscard řidiči nebo průvodčí, který jízdenku elektronicky nasnímá. Tato informace se zobrazí na kontrolním zařízení.
Kartou Opuscard jako elektronickou peněženkou můžete samozřejmě zaplatit i za papírové jízdenky, které jsou vždy přestupní. Takto pořízené jízdenky jsou za zvýhodněnou cenu. Papírové jízdenky jsou i nadále dostupné u řidiče.
Na Opuscard lze nahrát pouze jednu elektronickou jízdenku, nicméně lze z elektronické peněženky koupit jízdenky i pro spolucestující. Takové jízdenky budou papírové a vždy přestupní.
Ano, samozřejmě všude tam, kde jsou přijímány platební karty, můžete využít Opuscard+ jako elektronickou peněženku, tj. u řidiče, na pokladně ČD, u průvodčích železničních dopravců v IDOL nebo kontaktním místě IDOL.
Ano, v případě dobité elektronické peněženky je to samozřejmě možné, stejně jako platba za jakékoliv další jízdné.
To možné není, Časovka i Síťovka můžou být v jednom okamžiku pouze na jednom identifikátoru. Je však možné kupóny převádět z jednoho identifikátoru na jiný, a to v e-shopu nebo na kontaktním místě IDOL.
Časovku i Síťovku si v e-shopu můžete převést na jiný identifikátor. V případě žádosti o vyplacení poměrné části hodnoty Časovky nebo Síťovky z tohoto identifikátoru je nutné zaslat vyplněný formulář z webu www.iidol.cz na e-mail info@korid.cz. Částka je vrácena na účet cestujícího. Při žádosti o vyplacení v hotovosti je nutné navštívit kontaktní místo IDOL.
Zůstatek na elektronické peněžence Opuscard je možné převést na Opuscard+ nebo vyplatit v hotovosti. Je nutné navštívit kontaktní místo IDOL.
Blokaci je možné provést na e-shopu, webu mojeopuscard.cz, na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz. Samozřejmě můžete navštívit osobně jakékoliv kontaktní místo IDOL.
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz.
V případě reklamace prosím navštivte kontaktní místo IDOL, kde obsluha nefunkčnost prověří. Pokud je poškození mechanické, není reklamace možná a je potřeba požádat o kartu novou za poplatek dle ceníku. Jestliže je reklamace nefunkční karty uznána, výměna je zdarma.
Vaše příjmení je vytištěné na kartě, takže musíte požádat o výměnu karty (viz Výměna karty).
Jednoduché řešení, kdy dva tarify mají jeden společný bod, kde se potkávají.
Na ilustračním obrázku je zobrazeno:
- Tarify IDOL a PID končí v zastávce neblíže k hranici krajů. Zastávka tak patří do obou systémů a cestující si kupuje jízdní doklad podle toho zda jede do Středočeského kraje nebo Libereckého kraje.
- Cestující, který jede z jednoho kraje do druhého si kupuje jízdní doklad až do cílové stanice, ale odbavovací zařízení jízdné rozdělí na úsek v IDOL a úsek v PID.
- Stále platí to, že cestující, který například jede z Prahy do Libereckého kraje a má Opuscard, může si zvolit jako cíl zastávku v zóně, která se nachází mimo trasu linky.
- Cena jízdného se vypočítá automaticky podle počtu pásem v PID do společné zastávky PID/IDOL a podle navazující tarifní vzdálenosti mezi zónami IDOL.
Jízdní doklady na sebe navazují a druhá jízdní doklad má posunutý začátek platnosti podle zastávky odkud navazuje. - Pozn. na mezikrajských linkách se používá více typů odbavovacích zařízení a není garantováno, že při platbě z elektronické peněženky na Opuscard bude možné uhradit jízdné PID.
Překryv je území ve Středočeském a Libereckém kraji, na kterém platí Tarif PID i Tarif IDOL. Pro cesty v překryvu platí specifická pravidla.
Zastávky v překryvové oblasti na území Libereckého kraje (kam až lze dojet na Tarif PID):
- Svijany
- Turnov
- Paceřice
- Příšovice
- Přepeře
- Modřišice
Zastávky v překryvové oblasti na území Středočeského kraje (kam až lze dojet na Tarif IDOL):
- Mladá Boleslav
- Kosmonosy
- Bakov nad Jizerou
- Mnichovo Hradiště
- Březina, Loukov
- Překryv
{img|type=pg|id=284|ext=jpg|width=|height=|title=Překryv|alt=Překryv|crop=|style=|class=}
Jak funguje překryvový tarif.
Mezi Integrovanou dopravou Libereckého kraje (IDOL) a Pražskou integrovanou dopravou (PID) v současné době používáme dva typy propojení mezikrajských tarifů.
Druhý typ propojení tarifů je založen na překryvu. Tím rozumíme území, na kterém se tarify IDOL a PID pouze nedotýkají, ale mají společný úsek, kde platí obojí a nad rámec překryvu se následně jízdné láme (tj. sečte se úsek IDOL s úsekem PID nebo obráceně).
Oba tarify, IDOL i PID, mají společné území platnosti v úseku od Paceřice, resp. Turnov-Mladá Boleslav. Cestující, který jede z Libereckého kraje, na lince integrované do IDOL i PID, do zastávky, která je sice mimo Liberecký kraj, ale stále v území, kde je překryv a platí tam IDOL, má možnost využít tarif IDOL až do poslední stanice, kde platí IDOL a spoj tam zastavuje. To samé platí i pro cestujícího, který využívá tarif PID a jede ze Středočeského kraje. Omezení platí pouze v případě, kdy by chtěl cestující začít a ukončit cestu na území sousedního kraje. Pak musí využít tarif sousedního kraje. Pokud cesta začíná a končí v překryvném území a cestující přitom překročí hranici kraje, může si zvolit dle jakého tarifu chce platit jízdné. Pokud si to cestující sám nezvolí, platí, že jede dle tarifu, na jehož domovském území jízdu začíná. Pokud cestující jede ještě dále za hranici překryvného území, nastává lomení tarifů což je popsáno v prvním případě, ale zde s určitou odlišností. Pokud si cestující neřekne jinak, tarify se automaticky lámou v poslední zastávce překryvu ve směru jízdy. To znamená, že v každém směru může být výše jízdného jiná.
Překryv (nad rámec v kombinaci s lomeným tarifem) se aktuálně používá na linkách 345, 700, 717, 720, 730, L4, R22, R21, S30 dále mezi stanicemi Mladá Boleslav hlavní nádraží a Mladá Boleslav město.
- SPP PID platí na území Středočeského kraje a to až do zastávky stanovené v SPP.
- SPP IDOL platí na území Libereckého kraje a to až do zastávky stanovené v SPP.
- Bezplatná přeprava v Tarifu PID (70+, ZTP a ZTP/P) je poskytována pouze na území Prahy a Středočeského kraje dle územní platnosti SPP PID.
Překryvy zjednoduší cestování přes hranice kraje na krátké vzdálenosti. Cestující si může vybrat tarif integrovaného dopravního systému, který pro svou jízdu využije – Tarif PID nebo Tarif IDOL.
Je to časově pásmový tarif. Nosiče jízdních dokladů: papírová přestupní jízdenka, mobilní jízdenka uložená v aplikaci PID Lítačka, časové kupony vázané na identifikátory registrované v MOS (více na www.pidlitacka.cz). Veškeré informace o tarifu najdete na www.pid.cz.
Zavazadlo se účtuje jednorázově dle tarifu, ze kterého vyjíždíte. Platí však jen na konkrétním spoji a v sousedním IDS není přestupné.
Záleží na počtu projetých Tarifních pásem (uvedeno v jízdních řádech) a také na jízdní době. Například při cestě z Mladé Boleslavi do Turnova zaplatíte za plnocenné jízdné 50Kč, za zlevněné jízdné 12Kč. Mladá Boleslav je v 7 tarifním pásmu PID, Turnov je v 11 tarifním pásmu PID. Pro cestu na PID potřebuji tedy 5pásmový jízdní doklad, který má platnost 2hodiny.
Ano, v úseku platnosti Tarifu PID www.pidlitacka.cz. Nelze ji však použít pro vnitro krajské cesty po území Libereckého kraje.
Ano v rámci překryvů je možné využít časové jízdné Tarifu PID, nebo Tarifu IDOL. Musí být ovšem splněna podmínka cesty přes hranice kraje. Pokud není splněna výše uvedená podmínka, platí tarif kraje, ve kterém cestujete.
Záleží na tom, jaký jízdní doklad použijete. Například při cestě z Mladé Boleslavi do Liberce je papírová jízdenka platná pouze na uvedeném spoji. Přestupní jízdní doklady IDOL se nahrávají na čipovou kartu Opuscard (www.opuscard.cz). Jízdenka pak má kromě cílové zóny i časovou platnost a v Liberci ji můžete použít třeba na přestup na MHD.
Na této relaci jsou nutné jízdní doklady IDOL i PID, které se použijí v pořadí podle směru jízdy. Pokud pojede z Liberce, zakoupíte jízdní doklad IDOL do poslední stanice překryvu a navazuje jízdenka PID. Pakliže máte v cílovém IDS již od nějakého tarifního místa platný jízdní doklad (například časové jízdné), můžete řidiči upřesnit, kam nebo odkud má jednotlivý jízdní doklad platit.
Ano, v úseku platnosti Tarifu IDOL. Nelze ji však použít pro vnitro krajské cesty po území Středočeského kraje.
Ano, v průběhu příštího roku chystáme rozšíření překryvového území např. ve směru Český Dub nebo Mimoň.
Na této relaci můžete využít Tarif PID, nebo Tarif IDOL. Volba je na Vás. Nahlásíte řidiči, ve kterém Tarifu chcete cestovat, jinak budete odbaveni dle tarifu kraje, ve kterém se nalézáte (Středočeský kraj PID, Liberecký kraj IDOL).