Přeskočit na obsah

Korid slaví 20 let! Dnes na téma: Jak se připravují železniční jízdní řády.

3. 7. 2025

ob_korid_xy (1080 × 1350 px)-49

 

Pokračujeme v poodhalování přípravy jízdních řádů. Tentokrát se budeme věnovat železnici.

Na rozdíl od přípravy jízdních řádů autobusových linek je příprava složitější a zahrnuje větší množství subjektů. Za prvé je potřeba zdůraznit, že přístup na železniční dopravní cestu není volný a bez omezení. Kapacitu přiděluje Správa železnic, s.o. (u tratí vlastněných státem) a ta musí brát ohled zejména na bezpečný a plynulý provoz. Přestože i zde připadá hlavní změna na prosinec, jízdní řád se připravuje cca ¾ roku předem. Projednání návrhu jízdního řádu mezi Správou železnic a objednateli je během léta. Návrhy jízdních řádů jsme zveřejnili zde.

A termín pro zaslání připomínek se chýlí ke konci!

Úlohou konstruktérů Správy železnic je poskládat všechny potřeby osobní i nákladní dopravy. V Libereckém kraji osobní dopravu objednává stát (rychlíky) a Liberecký kraj (osobní a spěšné vlaky), jehož zájmy zastupují technologové KORID LK. Sestavení jízdního řádu ovlivňuje mnoho aspektů: možnosti infrastruktury (rychlost, stav, zabezpečovací zařízení, kapacita), vozidla dopravců i prioritizace. Naší úlohou je zejména koordinovat časové polohy s dálkovou dopravou a sousedními kraji a případně – pokud to objektivní skutečnosti dovolují – optimalizovat časy a rozsah dopravy pro potřeby vás, cestujících.

Uvědomujeme si, že železnice v Libereckém kraji má mnoho příležitostí, co lze zlepšit. K tomu jsou zapotřebí primárně úpravy infrastruktury. Dílčích úspěchů a zlepšení však dosahujeme, např.:

  • modernizace trati Liberec – Tanvald v roce 2015 a postupné zlepšování trati Liberec – Frýdlant, které umožnilo zavést pravidelný 30-minutový interval ve špičkách
  • postupné opravy tratě z Liberce do Pardubic, kde je cílem zkrácení cestovních dob rychlíků i osobních vlaků. V současné chvíli chybí mezi Turnovem a Dvorem Králové ještě 4 minuty k tomu, aby po trati jezdily rychlíky a osobní vlaky rychleji o 25, resp. 45 minut rychleji. Zavedení nového jízdního řádu na trati je podmíněno urychlením trati a výkonnějšími vozy pro rychlíky a plánuje se po roce 2029
  • rekonstrukce trati Liberec – Hrádek nad Nisou – Zittau, kde je připraven nový jízdní řád se zkrácením cesty mezi Libercem a Varnsdorfem o deset minut a nově s návaznostmi na vlaky dalších směrů v Žitavě

Současně je mnoho projektů, které na realizaci čekají. Ať již jde o trať Liberec – Praha, o trať Liberec – Česká Lípa či o elektrizaci tratí v Libereckém kraji…

 Věděli jste, že:

  • Liberecký kraj objednává cca 4,7 mil. km v rámci železniční dopravy? Všechny vlaky objednávané Libereckým krajem (vyjma nostalgických jízd) jsou bezbariérově přístupné a částečně nízkopodlažní. (To už bohužel neplatí pro rychlíky, které objednává stát.)
  • Kompenzace pro železniční dopravu stály v roce 2024 cca 650 mil. Kč (z celkového objemu 1,2 mld. Kč)
  • Liberecký kraj objednává také zážitkové/historické jízdy: v Českém ráji, na Zubačce a na trati Pojizerském pacifiku. Nejvíce jízd je během letní sezóny, a proto je nezmeškejte. Kdy a kam můžete vyrazit, zjistíte zde