velikost textu: A A A

Aktualita

Historie cyklobusů v Libereckém kraji

08/06/16

„První cyklobus v Libereckém kraji vypravilo ČSAD Liberec a.s. z Liberce na Bedřichov již v roce 1995. Linka jezdila jen dočasně.“ vzpomíná tehdejší vedoucí odboru dopravy okresního úřadu v Liberci paní Stanislava Jakešová.

ČSAD Jablonec nad Nisou zavedlo svou první cyklobusovou linku z Jablonce nad Nisou do Bedřichova v pátek 1. května 1998 „V prvním spoji jeli asi jen 4 cestující, protože nebylo zrovna dobré počasí“ vzpomíná na začátky cyklobusu Luboš Wejnar, současný ředitel DPMLJ, a.s., který jako tehdejší zaměstnanec ČSAD Jablonec nad Nisou stál u zrodu této linky. „Inspiraci přivezli ze švýcarského St.Gallenu úředníci z okresních úřadů v Liberci a v Jablonci“ vzpomíná dále Wejnar.

Linka byla po jednání s městem Liberec a okresním úřadem v Liberci rozšířena v polovině letních prázdnin roku 1998 až do Liberce, kdy tak nahradila tehdejší linku z Liberce na Bedřichov. V této podobě s přidanou trasou z Jablonce do Turnova jezdí cyklobus jako linka 530395 dodnes a je jedním z nejdéle provozovaných cyklobusů v České republice.

Dopravce vsadil na přepravu kol ve společném prostoru s cestujícími a na této lince se nasazují starší vozidla s vnitřní úpravou.

 

Cyklobus JN-Bedřichov-LB 1999  Cyklobus JN-Bedřichov-LB na České chalupě, 2000,Jan Dutka
Cyklobus Jablonec n.N.-Bedřichov-Liberec na otočce v Beřichově,1999, Jan Dutka Cyklobus Jablonec n.N.-Bedřichov-Liberec na České chalupě, 2000, Jan Dutka
Zkouška kapacity cyklobusu, 2005, Jan Dutka

 Bedřichovský cyklobus a cyklobus do Hamru na Jezeře na zastávce Fügnerova v Liberci, 2006, Jan Dutka

Zkouška kapacity cyklobusu, 2005, Jan Dutka Bedřichovský cyklobus a cyklobus do Hamru na Jezeře na zastávce Fügnerova v Liberci, 2006, Jan Dutka

 

V sobotu 3. června 2000 vyjely poprvé cyklobusy na dvou linkách v Českém Ráji, v Libereckém kraji na tzv. „červené trase“ Turnov – Sedmihorky – Ktová – Újezd pod Troskami – Libuň – Troskovice – Hrubá Skála – Vyskeř – Turnov. Provoz zajišťovalo ČSAD Semily a.s. autobusem, který umožňoval přepravu kol.

V neděli 1.7.2001 jel poprvé cyklobus na Kozákov. Linka tehdy vedla ze Semil přes Chuchelnu a Kozákov do Železného Brodu.

Cyklobus v Českém ráji; www.craj.sph.cz - JENA s.r.o.  Cyklobus linky Semily - Kozákov - Železný Brod na Kozákově; www.craj.sph.cz - JENA s.r.o.
Cyklobus v Českém ráji; www.craj.sph.cz - JENA s.r.o. Cyklobus linky Semily - Kozákov - Železný Brod na Kozákově; www.craj.sph.cz - JENA s.r.o.

 

V sobotu 5.6.2004 se rozjela páteřní cyklobusová linka 670003, dnešní 990, v Krkonoších (Harrachov - Kořenov- Rokytnice n.Jiz.-Vrchlabí-Jánské Lázně-Pec pod Sněžkou- Horní Malá Úpa). Na této lince vsadil dopravce ČSAD Semily na autobus s vlekem.

V neděli 1.5.2005 nasadil dopravce ČSAD Liberec poprvé cyklovlek na autobusové lince na Smědavu.

Jízdní řád linky 540250 (dnešní 650) z knižního jízdního řádu 2004/2005 vydávaného Libereckým kraje pro oblast Liberec.

 

V létě 2005 byl zahájen provoz linky z Jablonce nad Nisou přes Liberec na Výpřež a dále do Hamru na Jezeře. Tato linka byla nejprve v roce 2011 kvůli uzavírce v Břevništi zkrácena a v roce 2012 pro malý zájem zrušena a nahrazena linkou z Jablonce nad Nisou přes Bedřichov, Josefův Důl, Tanvald, Kořenov až na Jizerku. V roce 2013 byl přidán závlek z Polubného na Kořenovské nádraží.

V létě 2009 začal provozovat první cyklobusy z Mšena přes Housku do Doks a do Bělé pod Bezdězem dopravce Kokořínský SOK.

V létě 2010 proběhl zkušební provoz dvou linek z České Lípy do Hrádku nad Nisou a do Hamru na Jezeře. V létě 2011 již provoz těchto linek obnoven nebyl.

V létě 2010 začal jezdit cyklobus linky 947 z Jilemnice na Horní Mísečky

V roce 2013 se začal na vybrané víkendové spoje linky 441 Nový Bor - Krompach (ČSAD Česká Lípa) nasazovat cyklovlek.

Od neděle 12. června 2016 vyjede opět autobus s cyklovlekem na vybraných víkendových spojích linky 270 Liberec - Osečná - Stráž pod Ralskem (ČSAD Liberec).

 

Financování provozu

Provoz linek cyklobusů v Libereckém kraji nikdy nebyl soběstačný, natož výdělečný. Potřebné finance pocházely a stále putují z rozpočtu Libereckého kraje, z rozpočtu obcí mikroregionu Český ráj a Svazku měst a obcí Krkonoše. Cyklobus na Bedřichov byl zpočátku financován městy Jablonec nad Nisou a Liberec, později jeho financování převzal nově vzniklý Liberecký kraj. Provoz cyklobusů z České Lípy platilo město Česká Lípa. Provoz cyklobusu na Kokořínsku financují města Mšeno, Doksy a Sdružení obcí Kokořínska.

 

Více informací o historii cyklobusů v Českém ráji na www.craj.cz

Informace o počtech přepravených cestujících a jízdních kol naleznete v dokumentu Analýza dopravy Libereckého kraje (Aktualizace 2016) (str. 108,109) od roku 2010

 

 

vytisknout

 zpět