Přeskočit na obsah

Cestování na nádražích v Chrastavě a Hrádku nad Nisou bude pohodlnější

26. 7. 2024

chrastava nový terminál

Nádraží v Hrádku nad Nisou a v Chrastavě projdou zásadní modernizací. Po letech přípravy obou projektů Správa železnic vybrala společného zhotovitele stavby. Ta má začít ještě letos v září s dokončením na podzim další rok. Přes léto 2025 tak budou probíhat hlavní práce a výluky.

Cestující ocení modernizaci všech nástupišť včetně doplnění nových na uliční straně kolejiště. Většina cestujících nově nastoupí do vlaku přímo z ulice. Dnes značně zanedbané podchody vedoucí k dalším nástupištím budou modernizovány. Chrastavský podchod bude na žádost města prodloužený až k průmyslovému areálu za nádražím. Opravou projdou i výpravní budovy obou stanic.

 O technické zlepšení celé trati Liberec – Žitava usiluje Liberecký kraj i němečtí partneři téměř 15 let. Opravy před mnoha lety byly pouze dílčí a úplně se vyhnuly stanicím. Zásadní modernizací zatím prošla v roce 2017 pouze žitavská stanice. Nyní bude vyměněno desítky let staré zabezpečení, bude zvýšena rychlost ve stanicích i v časově nejvíce napjatém úseku Chrastava – Hrádek n. N., který dřívější opravou v celé délce neprošel.

S dosavadním stavem nemohli být Liberecký kraj ani cestující spokojeni. Zvyšující počty cestujících a vlaků se zde dostaly na hranici možností zastaralého zabezpečení, resp. kapacita trati je ve špičkách vyčerpána natolik, že vlaky dokonce nabírají zpoždění, přestože některé zastávky musí pouze projíždět. Ještě větším problémem je, že při půlhodinovém intervalu vlaky nestíhají obsloužit zastávky a dosahovat přípoje v uzlech Liberec a Žitava současně. Namísto přípojů v Žitavě tak na sebe protijedoucí vlaky čekají v Hrádku nad Nisou, doba cesty je delší a ve Varnsdorfu již nestihnou obsloužit celou trať, resp. na koncovém úseku musí být ještě jedno křižování a další souprava navíc.

Nyní zahajované stavby napomohou situaci zlepšit, ovšem zcela optimální provoz bude umožněn až se zrychlením polského úseku, na což se stále čeká.

 Úsek Liberec – Hrádek nad Nisou je v Libereckém kraji po frýdlantské trati druhým nejvyužívanějším, vlakem cestuje asi 2400 cestujících za den. Silný je i přeshraniční provoz s cca osmi sty cestujícími denně, což zdejší vlakový přechod řadí do první desítky nejvyužívanějších v Česku.


Tisková zpráva SPRÁVY ŽELEZNIC ze dne 26. 7. 2024  ve formátu pdf zde.