
Co to je karta Opuscard?
Karta Opuscard je bezkontaktní čipová karta, která je využívána především ve veřejné dopravě, v přístupových systémech i jako elektronický identifikační doklad. Na kartu jsou vázány téměř veškeré výhody integrovaného jízdného IDOL. Cestující mí na výběr ze dvou typů karet podle předpokládaného rozsahu používání.
Osobní karta Opuscard
- Je nepřenosná a opatřena osobními údaji držitele a fotografií.
- Může sloužit nejenom jako elektronická peněženka* a nosič jednotlivé elektronické přestupní jízdenky IDOL, ale také jako nosič časového a síťového předplatného jízdného IDOL, které patří k nevýhodnějším cenovým nabídkám.
Anonymní karta Opuscard
- Slouží jednak jako elektronická peněženka*, nosič jednotlivých elektronických přestupních jízdenek a jednodenních přenosných jízdenek. Na anonymní kartu nelze nahrát nepřenosné vícedenní časové a síťové jízdenky.
* Pozn. platba jízdného elektronickou peněženkou je o cca 20% levnější než v hotovosti.
Pořízení Opuscard
Vydání nové osobní karty Opuscard
- Vyplnění žádosti pro vydání osobní karty Opuscard.
- Odevzdání žádosti na kontaktním místě.
- Osobní vyzvednutí karty Opuscard na stejném kontaktním místě (max do 21 dní).
- Zakoupení elektronického jízdného nebo nabití elektronické peněženky na kontaktním místě.
- V případě navštívení Zákaznického centra IDOL/OPUSCARD v Evropském domě v Liberci nebo kontaktním místě OPUSCARD ve Frýdlantské ulici lze provést vystavení osobní karty na počkání včetně pořízení fotografie (bez příplatku).
- O kartu lze zažádat online a vyzvednout na předem vybraném kontaktní místě (vyhotovena max 21 dní).
Vydání nové anonymní karty Opuscard
- Zakoupení bezkontantakní čipové karty.
- Zakoupení elektronického jízdného nebo nabití elektronické peněženky na kontaktním místě.
Přehled postupů, které lze provádět s aktivovanou kartou Opuscard dle aktuálních situací
Účet karty Opuscard
- Přes webovou aplikaci "Moje Opuscard" můžete online přistupovat k účtu a máte z domova přehled o aktuálním zůstatku na elektronické peněžence anebo o aktuálně platném časovém kupónu na kartě. Dále můžete online požádat o novou kartu, výměnu karty, zablokovat/odblokovat kartu.
- Pozn. informace o kartě můžete získat také ve všech místech, kde se prodávají jízdenky IDOL, tj. v informačních kancelářích všech dopravců, v osobních pokladnách železničních stanic, u automatů nebo u průvodčích ve vlacích, ve validátorech ve vozidlech MHD anebo u řidičů regionálních autobusů.
Ztráta nebo odcizení karty
- V těchto případech je nutné kartu okamžitě blokovat telefonicky a na kontaktním místě je nutné podat písemnou žádost o zablokování karty (blokování karty na všech místech použití je garantováno 10 dní po jejím zablokování). Lze také provést online přes "Účet karty".
Odblokování karty
- Za poplatek je možné kartu odblokovat v případě nálezu na libovolném kontaktním místě (poplatek dle ceníku vydavatele karty).
Výměna karty
- Při ztrátě či odcizení lze požádat o vydání nové karty (časové kupóny ani jednotlivé jízdenky se na novou kartu nepřenáší, lze požádat dopravce o vyplacení nevyužité části časových kupónů na původní kartě. Pro stanovení částky musí předložit protokol o zablokování karty. Dopravce může na novou kartu přenést zůstatek elektronické peněženky z původní karty, nutnou podmínkou však je, že držitel zvolil u nové karty stejného dopravce jako u karty původní).
Nefunkčnost karty
- Nefunkčnost lze řešit reklamací na libovolném kontaktní místě. Po dobu reklamace karty lze využít platný časový kupón s platností delší než jeden den i po dobu řešení reklamace karty a to použitím tzv. náhradního dokladu. Tento náhradní doklad se skládá z protokolu o reklamaci karty a dokladu o zakoupeném platném časovém kupónu na kartě. Platnost náhradního dokladu je omezena buď uplynutím platnosti kupónu nebo dobou určenou k vyřízení reklamace (tato je vyznačena na protokolu). Držitel musí u sebe mít doklad pro ověření totožnosti a doklad, kterým dokáže svůj nárok na použití tarifu (žákovský/studentský průkaz).
- Časové kupóny s platností delší než 30 dní a zůstatek elektronické peněženky jsou v rámci procesu reklamace přeneseny na novou kartu.
Reklamace zůstatku karty/platnosti kupónu
- Držitel karty řeší tuto záležitost na některém z Kontaktních míst iDOL/OPUSCARD dle reklamačního řádu SPP.
Změna kontaktních údajů
- Jakékoli změny je nutné nahlásit na kontaktním místě do žádosti o změnu údajů. Karta zůstává v platnosti beze změn.
Výměna karty
- Při změně jména či fotografie je nutné kartu vyměnit. Na libovolném kontaktní místě po vyplnění žádosti o změnu údajů je ve lhůtě max. 21 dní vydána nová karta (časové kupóny a jednotlivé jízdenky se na novou kartu nepřenáší, lze požádat o vyplacení nevyužité části časových kupónů uložených na kartě. Pro stanovení částky musí předložit protokol o zablokování původní karty. Doporučujeme provést výměnu karty z výše uvedených důvodů až po skončení platnosti všech časových kupónů uložených na kartě. Je možné na novou kartu dle SPP přenést také zůstatek elektronické peněženky z původní karty).
Změna vydavatele elektronického peněžního prostředku
- Změna je provedena bezplatně a cestující využívá Opuscard nadále dle stejných zvyklostí jako dosud
- Cestující s platnou aktivní kartou (tj. využívá ji při cestování) vydanou před 1. 9. 2018 dá souhlas s převodem vydavatele karty z původního dopravce na KORID LK a to:
- při návštěvě kterékoliv kontaktního místa IDOL/OPUSCARD (např. pokud si půjde dobít kartu nebo koupit časovou jízdenku) podepíše formulář, který se vyplní na místě,
- nebo stáhne formulář na www.opuscard.cz, vytiskne a vyplní s podpisem již doma, přijde na kontaktní místo,
- v případě nezletilých dětí vyplní formulář zákonný zástupce nebo může přijít s kartou dítěte (je nutné doložit, že je zástupcem).
- Pracovnice přepážky kontaktního místa provede na kartě administrativní změnu a nalepí na ni holografickou samolepku.
Zrušení karty
- Při zrušení karty je nutné vypořádat všechny aplikace aktivované na kartě a pak lze kartu zrušit.
Končící platnost karty
- Po ukončení platnosti karty (vyznačena na kartě) je nutné na kontaktní místě vyměnit kartu za novou.